Kui sõitmine loeb

Suurepärane käsitsemine, loomulik sõidudünaamika ja legendaarne Volvo mugavus: põnevalt elegantsel kujul.

Täiesti uus Volvo S60 – puhas sõidurõõm, mis on loodud sajaprotsendilise kirega. Vaid üks pilk algsetele disainivisanditele oli šassiiekspertidele piisav selleks, et mõista väljakutse erakordsust.
Nad nägid kõigist eelnevatest Volvodest täiesti erineva sportsedaani alget. Nüüd sõltus neist, kuidas luuakse šassii, mis oleks julge disaini vääriline.
Tulemus on täiesti uus Volvo S60 – kahtlemata kõige dünaamilisem automudel, mida Volvo on kunagi esitlenud.

“Sellest ei pidanud kunagi saama tavaline inseneriprojekt, mitte sekundikski. See on alati tähendanud kirge viia Volvo šassiiarenduse kogemus maksimumini. Oleme astunud pinnale, kus me pole kunagi varem olnud,” ütleb Stefan Sällqvist, kes vastutab uue S60 šassii väljatöötamise eest. 
Kui tal palutakse tulemustest kokkuvõte teha, ütleb Stefan ilma hetkegi kõhklemata: “Sõnadest ei piisa, et sõiduomadusi piisavalt kirjeldada. Sa lihtsalt pead selle autoga sõitma, et aru saada, millega tegu on. Eelistatavalt kitsal ja käänulisel kõrvalteel, kus iga kurv toob uue väljakutse. Just sellistes kohtades on uus S60 omas elemendis, näidates enda väledust hiilgava entusiasmiga.”

Teekond nendele sõidudünaamika tasanditele on olnud raske ja põnev ning täis väljakutseid ja uusi lahendusi. Šassiimeeskond otsustas üsna varakult teha Volvo Carsi tippjuhtkonna soovide põhjal prototüüp, mida saaks kasutada katsestendina, millel proovida eri tehnilisi lahendusi.
“Nüüd kui meil tekkis võimalus näidata julget algatust, haarasime sellest võimalusest kahe käega. Näiteks oleme kasutanud oma tehnoloogias samu lahendusi kui meie parimad konkurendid, et tagada tõeline tipptase,” ütleb Stefan Sällqvist.

Dünaamilise šassii standard Euroopas 


Täiesti uus Volvo S60 on 463 cm pikk, teljevahe 278 cm ning rööbe nii ees kui ka taga 159 cm. 
Sedaan on saadaval kahe šassiiga. Euroopa turul on äsja väljatöötatud dünaamiline šassii standardvarustuses, enamikul Põhja-Ameerika ja Aasia turgudel on standardvarustuses komfortšassii ning sportvariant kuulub lisavarustusse. Kahe šassii vaheline erinevus seisneb amortisaatorites ning eesmises ja tagumises abiraamis. Komfortvariant on veidi pehmem, et tagada kehvemates teeoludes ühtlasem sõit. “Keskendusime eesmärgile anda mugavuse kontseptsioonile täiesti uus mõõde. Dünaamilisel šassiil on väle, kiirelt reageeriv ehitus, mis seab keskpunkti sõidukogemuse, ilma sealjuures mugava sõidu muljet vähendamata.

Kiirem rool, paksemad vedrujalad ja jäigemad puksid


Arendusprotsessi käigus mõtles šassiimeeskond välja tervikliku lahenduse, kus muudeti ja viimistleti praktiliselt kõiki detaile, mis mõjutavad auto sõiduomadusi. Roolireduktori ülekandearv on 10 korda kiirem kui eelmistel mudelitel, tagades parema roolitunnetuse ja kiirema reaktsiooni. Roolisamba paksem ümbris ja jäigemad puksid suurendasid väändejäikust 100%. See parandab ka ratta tee vahetu kontakti tunnetust. “Tõeliselt hea rool on intuitiivne, kus auto justkui tajub su sõidukavatsusi, isegi kui need alles mõttetasandil. Selles valdkonnas oleme astunud minu meelest hiiglasliku sammu edasi,” räägib Stefan Sällqvist. Eesmised vedrujalad on võrreldes Volvo S80 sportšassiiga paksemate kolvivarrastega. 47% parem jäikus tähendab, et konstruktsioon suudab taluda paremini külgmisi koormusi. Vedrud ise on lühemad ja jäigemad kui varem. Resonantssagedust on suurendatud 10%.
Puksid on üldiselt jäigemad kui Volvo olemasolevates sportšassiides. Eesmistes vedrujalgades on jäikust suurendatud 50%. Abiraami puksid on nii ees kui ka taga kaks korda jäigemad kui eelmistes mudelites. Ka vardaläbiviike on optimeeritud täielikult juhitava sportliku sõidu huvides.

Rohkem vedrustust kui eales varem


Amortisaatorid pakuvad rohkem vedrustust kui üheski varasemas Volvo mudelis. Amortisaatoriarmatuurid on taga valmistatud PUR-ist (polüuretaan), mitte kummist – see tagab mugavuse ja dünaamilise juhitavuse vahel parema tasakaalu.
“Kulutasime mitu nädalat amortisaatorite viimistlemiseks Inglismaa maapiirkondades. Sõitsime vanadel Rooma-aegsetel teedel, mis on aja jooksul saanud vaid mõne kihi asfaltkatet. Täiuslik keskkond õigete vedrustusomaduste leidmiseks – hästi juhitav veeremine ja vetrumine,” ütleb Stefan Sällqvist.

FOUR-C lisavarustuses
Neljarattaveo tarkvara muudeti nii, et neljarattaveoliste variantide korral (neljarattavedu on T6 standard- ja D5 lisavarustuses) saaks uhiuue Volvo S60 uue sportliku šassii võimalusi kasutada maksimaalselt. 
Kõigil uue S60 variantidel on FOUR-C aktiivne šassii. FOUR-C aktiivset šassiid on muudetud ja viimistletud nii, et see tagab võrreldes varasemate Volvodega parema juhitavuse ja mugavuse. See on täiustatud, isereguleeruv šassiisüsteem, mis kasutab auto käitumise pidevaks jälgimiseks arvukalt andureid. Amortisaatorid kohandatakse konkreetsele sõiduolukorrale sekundi murdosa jooksul.
Kolme šassiiseadistuse valik lubab juhil üksnes nupuvajutusega muuta auto olemust: Comfort, Sport või Advanced.

Esimene täiustatud stabiilsuskontrolliga sedaan 


“Meil on maailma kõige täiuslikum pidurite reguleerimise süsteem. Uue S60 DSTC-dünaamilisel stabiilsus- ja veojõukontrollil on mitu keerulist funktsiooni, mis pakuvad ainulaadset kombinatsiooni paremast sõidumugavusest ja ohutusest,” räägib Stefan Sällqvist.
 S60 on turu esimene sedaan, millel on täiustatud stabiilsuskontroll. Uus veerenurgaandur võimaldab tuvastada kõik libisemised väga varases staadiumis. See tähendab, et libisemisvastane süsteem saab rakenduse varem ja täpsemalt. Täiustatud stabiilsuskontroll on suur dünaamilise sõidu suur väärtus, hõlmates märkimisväärseid külgmisi jõude ning parandades seega käsitsetavust ja manöövrite kiiret vältimist.
Haagise stabiilsusabi aitab neutraliseerida kõikumist ja lengerdamist, mis võib tekkida järelhaagise või haagissuvila vedamisel. Auto stabiliseeritakse ühe või mitme ratta pidurdamise ja pöördemomendi vähendamise teel. Mootori veokontroll ennetab rataste blokeerumist mootoriga pidurdamisel libedal teel.
DSTC-süsteemil on ka sportseadistus, mis võimaldab aktiivsemat sõitmist. Pöörlemisvastase süsteemi deaktiveerimisel muutub auto ülejuhitavamaks.

Uus kurvide veojõukontroll sujuvamate kurvideks

Uhiuue Volvo S60 dünaamilist uut šassiid toetavad mitu elektroonilist süsteemi, mis võimendavad veelgi sportlikumat sõidukogemust. Kurvide veojõukontroll on uus funktsioon, mis kasutab pöördemomendi vektoriseerimist ja võimaldab autol selle abil kurve veelgi ühtlasemalt võtta. Tehnoloogia kujutab endast dünaamilise stabiilsus- ja veojõukontrolli (DSTC) edasiarendust. Kurvi võtmisel pidurdab auto sisemine vedav ratas, samal ajal kui välisele vedavale rattale kantakse üle rohkem jõudu. See võimaldab juhil võtta järsemaid kurve ning vähendada alajuhtimist.
“Kurvis saab kiirendada, säilitades samal ajal haarduvuse teega. See süsteem lihtsustab soovitud suuna sujuvat säilitamist käänulistel teedel, ringristmikel ja märjal pinnal. Kurvide veojõukontroll on väärt abi juhul, kui soovite sõita kõrvalteelt maanteele ja peate kärmelt kiirendama, et ühineda liiklusvooluga,” räägib Stefan Sällqvist.

Täiustatud ja integreeritud pidurifunktsioonid

Ülimalt täiustatud pidurdussüsteem on uhiuue S60 dünaamiliste sõiduomaduste oluline osa. Sedaan on varustatud mitmete funktsioonidega, mis toimivad vastastikku, tagades lühima võimaliku peatumisteekonna igasuguses olukorras. Kiirreageerivad pidurid suudavad ennustada, millal on vaja kiiret pidurdamist. Pidurisadulad rakenduvad pidurikettale kergelt juba enne, kui juht piduripedaali vajutab. Hüdrauliline piduriabi aitab juhil pidurdada lühima võimaliku pidurdusteekonnaga. Hädaolukorras, kus juht ei vajuta pidurit kiiresti või piisavalt tugevalt, aitab hüdrauliline piduriabi kasutada ABS-süsteemi optimaalselt ning seega vähendada üldist pidurdusteekonda. Optimeeritud hüdraulilised pidurid on süsteem, mis võimendab pidurdusvõimet järsul pidurdamisel, kasutades hüdraulikat piduriservos tekkiva madala vaakumrõhu kompenseerimiseks. Hääbuva piduri tugi kasutab hüdraulikasüsteemi rõhu järkjärguliseks moodustamiseks pikal ja tugeval pidurdamisel. See aitab vähendada piduri hääbumise riski ja säilitab pedaalitunnetuse. Elektrooniline seisupidur on uue S60 standardvarustuses.

Sensus Connected Touch – uuel tasemel ühendusvõimalused

Sensus on nimi, mida kannavad kõik Volvo HMI-kasutajaliidesega (HMI – Human Machine Interface) info- ja meelelahutussüsteemid ning uus Sensus Connected Touch on selle perekonna uusim liige. Süsteem on varustatud uudse 7-tollise puutetundiliku infrapunakiirtega skaneeritava ekraaniga, mida saab kasutada isegi kinnastes kätega – maailmas esmakordselt on selline ekraan nüüd olemas sõiduautos. Ja mis kõige olulisem – selle süsteemi abil saab auto nüüd endale internetiühenduse, mis luuakse kas autosse paigaldatud 3G/4G netipulga või autojuhi isikliku mobiiltelefoni vahendusel.

Kasutaja saab täiemahuliselt internetis brausida (välja arvatud sõidu ajal), kuulata internetist voogedastusega muusikat või internetiraadiot, valides sobiva jaama tuhandete maailma kanalite seast (TuneIn ja Orange Live Radio rakenduste abil), kasutada veebipõhist kaardirakendust Google Maps koos Google’i otsingufunktsiooniga, kasutada veebiühendusega 3D-naviseadet koos reaalajas liiklusinfo ja ohtlike piirkondade hoiatustega, otsida tasuta parkimiskohti ja Volvo teenindusi spetsiaalsete lokaatorite abil, kasutada erinevaid kohalikke ja veebipõhiseid rakendusi, vaadata ilmateadet ning külastada App Store-poodi uute rakenduste ja versiooniuuenduste hankimiseks. Samuti on WiFi-võrku võimalik jagada igaühega, kes parajasti autos viibib.

Ümberseadistatav täisdigitaalne näidikupaneel

Ümberseadistatav täisdigitaalne näidikupaneel, mis tegi oma debüüdi uues V40 mudelis, on nüüd saadaval ka uutes Volvo S60 mudelites. See aktiivne TFT-kristallekraan viib suhtluse auto ja juhi vahel uuele tasemele, näidates alati vastavalt hetke olukorrale kõige tähtsamat infot.

Juhil on võimalus valida kolme erineva graafikateema vahel:

  • Elegance – see on elegantne, traditsioonilises rahulikus stiilis põhirežiim.
  • Kui valitakse Eco-teema, muutub taustvalgustus roheliseks, et anda näidikupaneelile keskkonnahoiust inspireeritud ilme. Sellel režiimil ilmub ekraani vasakusse serva Eco-näidik. Samuti on näha viimaste minutite keskmise ja hetke kütusekulu väärtused ning kui on saavutatud optimaalne säästlikkuse tase, süttib juhi premeerimiseks roheline E-täht.
  • Valides Performance-teema, muutub taustvalgustus sportliku atmosfääri loomiseks punaseks. Näidikupaneeli keskele, kus Elegance- ja Eco-režiimil asub spidomeeter, ilmub nüüd pööreteloendur, sõidukiirust näitab aga suur number selle keskel. Ekraani paremas servas asub võimsuse mõõdik, mis näitab juhile, kui palju võimsust on hetkel varuks ning kui palju sellest on momendil kasutusel.

Väiksem kütusekulu

Volvo Car Group nihutab piire kütusekulu ja CO2-heitmete vähendamisel oma uute mootorite ja mudelivalikuga üha kaugemale.

Uue Volvo S60 115-hobujõulise neljasilindrilise D2-diiselmootori kütusekuluks kombinatsioonis käsikäigukastiga on nüüd saavutatud kõigest 4,0 l/100 km ning CO2-heitmete koguseks vaid 106 g/km. Vastavad väärtused automaatkäigukastiga mudeli puhul on 4,1 l/100 km ja 107 g/km. Nende näitajatega kuulub uus S60 oma klassi tippu. Automaatkäigukastiga Volvo S60 D3- (136 hj) ja D4-mootoriga (163 hj) versioonide CO2-heitmete kogus on nüüd vaid 129 g/km ja kütusekulu 4,9 l/100 km. Eelkäijatest paremaid tulemusi on saavutatud ka bensiinimootorite puhul. Nii näiteks kulutab uus automaatkäigukastiga S60 kütust koos 1,6-liitrise 180-hobujõulise otsesissepritse ja turbolaaduriga T4 GTDi-mootoriga või 150-hobujõulise T3-mootoriga 6,8 l/100 km (159 g/km).

Käiguvalitsad roolil

Kui auto varustusse kuulub automaatkäigukast, saab kolme kodaraga roolirattale nüüd lisada mugavad käiguvalitsad. Nende abil saab käike ka automaatkäigukasti puhul käsitsi ise vahetada, hoides seejuures mõlemad käed roolil. Võimalus käike ise vahetada on tõeliselt meelepärane hoogsamat sõitu harrastavatele autojuhtidele, eriti juhul, kui sõidetakse mööda kurvilisemaid teid. Ning mõeldes autojuhtide heaolule Rootsis ja teistes külma kliimaga maades, on nüüd võimalik roolile lisada ka soojendus, mis külmal talvepäeval olemise palju mõnusamaks teeb.

Revolutsioonilise tehnoloogiaga pidevad kaugtuled

Uus aktiivsete kaugtulede tehnoloogia teeb sõidu pimedas palju mugavamaks ja ohutumaks. Tänu uuele tehnoloogiale pole vaja esitulesid enam ümber lülitada kaugtuledelt lähituledele ja vastupidi. Selle asemel saab esituled nüüdsest püsivalt kaugtuledele lülitada.

Kui vastassuunast läheneb mõni teine sõiduk, aitab uudne aktiivsete kaugtulede süsteem vältida vastutulija pimestamist, kattes osa valgusvihust lihtsalt vajalikus ulatuses kinni. Selleks kasutatakse leidlikku esilaternasse paigaldatud moodulmehhanismi. Täpselt samamoodi hoiab süsteem ära ka eessõitvate autojuhtide pimestamise.

Kurvituled nähtavuse parandamiseks

Veel üks innovatiivne lahendus pimedas sõitmiseks on aeglasel sõidukiirusel töötav kurvitulede süsteem. Tegu on senise aktiivsete kurvitulede süsteemi edasiarendusega, mis valgustab turvalisema manööverdamise tagamiseks piirkonda, kuhu poole juht rooli keerab – näiteks väikesele kõrvalteele pöörates või sõites läbi kitsast valgustamata väravast.

Soojendusega esiklaas

Autod, mille varustusse kuulub vihmaandur, on nüüd saadaval koos elektrilise esiklaasi soojendusega, mis külmadel talvepäevadel klaasi jääst eriti kiiresti puhtaks teeb. S60 jaoks on saadaval ka automaatselt tumenevad küljepeeglid. Nagu sisemine tahavaatepeegel, tumenevad ka fotokroomsest klaasist küljepeeglid ümbritsevast liiklusest põhjustatud pimestamise vältimiseks automaatselt.

IntelliSafe-süsteemid pakuvad juhile igakülgset tuge

IntelliSafe on koondnimetus, mis hõlmab Volvo kõiki aktiivseid turvasüsteeme. Tähtsat rolli nende seas mängib Volvo tagant otsasõidu vältimissüsteem City Safety, mille Volvo võttis sõiduautodes kasutusele esimesena maailmas. See põhivarustusse kuuluv eesrindlik turvasüsteem töötab sõidukiirustel kuni 50 km/h. Kõikide mudelite varustusse saab lisada ka automaatse täispidurdusega jalakäijate tuvastussüsteemi, mis suudab tuvastada inimese, kes astub ootamatult auto ette sõiduteele.

Soovi korral saab uue S60 varustada ka täiustatud pimenurga infosüsteemiga (BLIS), mis on nüüdsest radaripõhine. Uudne tehnoloogia suudab jälgida kuni 70-meetrist ala auto taga ja hoiatada juhti kiiresti tagantpoolt lähenevate sõidukite eest, andes juhile endiselt märku ka sõidukitest, mis jäävad auto mõlemal küljel peeglitest nähtamatusse pimenurka.

Küljehäire süsteem kasutab radarandureid auto taga, et hoiatada juhti parkimiskohalt välja tagurdamisel külgedelt lähenevate sõidukite eest. See on eriti suureks abiks tihedalt täis pargitud kohtades, kus nähtavus küljele on paljude takistuste tõttu tugevalt piiratud. Liiklusmärkide tuvastussüsteem toetab juhti korrektsel liiklemisel, näidates teeäärseid märke näidikupaneelil.

Volvo S60

Rohkem infot

volvocars.com eestikeelsel lehel

Volvo S60

E-Brošüür

Inglise keeles