Pressiteade •

Moedisainer Lilli Jahilo tegi Volvo mustriliseks



Tänavu Eesti olulisema moeauhinna Kuldnõel pälvinud moedisainer Lilli Jahilo leiab, et kuigi maailmas leidub nii palju ägedat disaini, on autode värvipalett ja koloriit jäänud ülikonservatiivseks. Viimane aeg on seda muuta ning seda ta teebki: Lilli uus Volvo V40 on kujundatud tema enda maitse järgi.

“Oleme Info-Autoga juba mõnda aega koostööd teinud ja tundsin nüüd, et tahaksin läheneda uue nurga alt. Tegelikult on mul auto kujundamise mõte peas juba aastaid keerelnud, aga seni pole olnud õige aeg selle mõtte teostamiseks. Aga nüüd on õige aeg käes! Nii tore oleks, kui ammu moes olev tarbijale orienteerumine ja personaliseerumine jõuaks ka autode kere peale,” räägib Lilli oma idee sünnist.

Ta lisab, et kaalus enne alustamist kümneid erinevaid lähenemisviise, pidades tingimata oluliseks, et see oleks midagi uut ja seninägematut ning kindlasti sooneutraalne. Olulist rolli mängis ka auto enda disain, mis on üsna jõuline, graafiline ja täiuslikkuseni viimistletud. Need olidki peamised seatud pidepunktid.

Automuster rõivamoes

Lillit inspireerib enim looduse harmoonia ja hetke kordumatus. Ta tahtis, et muster mõjuks loomulikult ja eripäraselt ning annaks edasi justnimelt tunnetust, mitte konkreetset sõnumit mõne figuratiivse kujundi läbi. Kui näiteks mõelda autosõidu või mõne rõivaeseme kandmise peale, siis see on samuti väga tunnetuslik protsess. Tihti ei oska inimesed analüüsida, miks mõni asi toimib või meeldib, sest need seosed tekivad kuskil metatasandil. Disaineri roll ongi see tunnetus ära tabada ja vormida reaalselt toimiv objekt, mis muudaks elu paremaks.

“Pintslitõmmetes peegeldub kunstniku kordumatu käeline tunnetus. Akvarell on samuti väga õrn ja läbikumav meedium, mis sobib hästi püüdlusega luua midagi helget ja kerget. Soovisin, et kujundus oleks positiivse ja rõõmsameelse tunnetusega, hoogne ja värske, kaasaegne ja kordumatu,” selgitab Lilli. Pintslitõmmetest sündinud elemendid said viimase lihvi arvutiekraanil. Ning kuigi võimalikke lahendusi on lõputult, lähtus ta enim zeitgeist’ist ja sisetundest, et need mustrid oleksid tänapäevased ja kõnetaksid inimest aastal 2017.

“Kuigi V40 disain on niigi täiuslik, millel silm puhkab, siis nüüd iga kord, kui seda mustrilist autot vaatan, lähevad suunurgad veelgi rohkem ülespoole. Rohkem positiivseid emotsioone!” ütleb disainer ise.

Auto kujunduses kasutatud elemente saab Lilli hinnangul väga edukalt üle kanda ka kangamustritesse, mis vormuvad eraldi kollektsiooniks. “On väga põnev, kui saab koostööd teha valdkonnaüleselt, sellest kooruvad tihti väga põnevad ja uuenduslikud ideed. Eriline nüanss on, et ma ei kasutanud auto kujundamiseks juba mõnd olemasolevat mustrit, vaid autole tehtud kujundus oli aluseks kangamustrite loomisel.”

Kuldnõel tunnustuseks viie viimase aasta eest

Lilli loob oma kollektsioone olenemata sellest, kas neid võiks keegi kuskile konkursile esitada või eraldi tähele panna. Olles iseenda kõige suurem kriitik ja võisteldes alati iseendaga peab iga kollektsioon olema tema jaoks edasiminek ja arendama iseend kui disainerit. Täna võib öelda, et kuna Lilli pälvis Eesti kõrgeima moeauhinna, on tema pingutusi märgatud. Näiteks Kuldnõelale ei saa disainerid ise kandideerida, vaid kunstnik nomineeritakse žürii poolt – seega on juba kandidatuuri ülesseadmine tunnustus ja kompliment. Kuna Eestis on disainerbrändi arendamine ja loovettevõtjaks olemine juba iseenesest suur katsumus, oli Lilli jaoks äärmiselt positiivne, et tema tegevust ja loomingut on märgatud ja auhinna vääriliseks peetakse.

Kuldnõel antakse silmapaistvale moedisainerile või kaubamärgile loomingulise järjepidevuse eest vähemalt viie viimase aasta vaates, pidades silmas kollektsioonide kvaliteeti ja funktsionaalsust, ajakohasust ja ilu, müügiedu ja ekspordivõimekust.

“Kuigi juba õpingute ajal ja oma brändi alustades olen väga palju tegelenud tikanditega ning Chaneli tikandite ateljees ennast täiendamas käinud, ei ole ma viimased aastad tundnud, et tahaks tikandeid kollektsioonides kasutada. Senine aegruum pole seda minu arvates toetanud, olen pigem liikunud minimalismi poole, püüelnud harmoonia ja ilu poole ilma dekoori kasutamata,” räägib Lilli, kes on viimasel ajal on aga rohkem kokku puutunud Araabia kultuuriga ning sealne arhitektuur, rikkalik ornamentika ja filigraansus on inspireerinud teda jälle kasutama tikandeid.

Nii oli ka Kuldnõelal esitletud kollektsiooni “Sahara” keskmes geomeetrilise tikitud ornamentikaga ja selge vormiga kleidimudelid, millest sai kogu kollektsioon alguse. “Mind huvitaski just säravate kaunistuselementide ja puhaste joontega minimalismi ühendamine. Samuti on oluline, et toode istuks seljas mugavalt, oleks kehasõbralik, lihtne kanda ja tooks esile kandja parimad küljed. Nagu öeldakse, rõiva eesmärk on kaitsta, katta ja kaunistada.”

Tuleb teha asju, mis ennast inspireerivad!

Lillil on pidevalt igasugu põnevaid projekte pooleli ja töös, nii et Kuldnõel oli tema jaoks lihtsalt tore tunnustus. Ta pole midagi väga erinevalt teinud sellele eelnevalt, ega vaevalt tee ka edaspidi. Tema sõnul on kõige põhilisem teha seda, mis ennast inspireerib, vaid siis sünnivad tõeliselt ägedad ja maailma väärtust loovad asjad!

Aastal 2010 lõi Lilli ettevõtte Ateljee Tallinn OÜ, mis tegeleb naiste- ja meesteriiete disainimise ja valmistamisega nii kollektsioonide kui ka individuaaltellimustena. Täna tehakse esimesi samme välisturgudel ning aasta alguses avati veebipood, mis võimaldab jõuda klientideni üle terve maailma. Esimestel aastatel pühenduti ettevõtte ja brändi ülesehitamisele ning sellele, et tootmine ja ateljee ladusalt toimiks. Sellele vundamendile on välisturgudele minekut lihtsam üles ehitada, sest moediasiner ise saab tegeleda brändi arendamisega ja loovtööga ilma, et peaks näiteks tootmispoolt pidevalt jälgima.

Oma kollektsioone on Lilli tutvustanud üle maailma – Pekingist Amsterdamini ja Cannes’ist Dubaini. Need kogemused on aidanud aru saada, kus on brändi potentsiaalsed sihtturud. Hetkel on suurem tähelepanu Dubail ja Pärsia lahe riikidel, kuigi ka Madalmaad on radaril. Araabiamaadesse on samuti jõudnud Euroopas juba pikemalt laineid löönud minimalismi laine, seega on tekkinud suurenenud huvi kvaliteetsete ja naiselike, ent skandinaavialiku tundega rõivaste järele. Dubais elavad naised kannavad palju kleite, seega on see ühele kleitidele keskendunud brändile igati sobiv kant. Samuti on huvi äratanud Lilli pruutkleidid. Toodete kõrge kvaliteet ja suurepärane istuvus on olulised müügiargumendid ning seetõttu on kõik Lilli Jahilo kaubamärki kandvad rõivad toodetud Eesti parimate rätsepate ja õmblejate käe all.

“Väga äge on kuulda, et seda pannakse tähele mistahes muus maailma otsas,” tunnistab Lilli. “Püsime senisel lainel ja hoiame brändi pidevas arengus luues maailma kõige ilusamaid kleite. Teeme seda, mida armastame, nii hästi kui oskame. Arendame rõivakultuuri ja loodame oma tegevustega jõuda kõikjal maailmas inimesteni, kes hindavad vastutustundlikult toodetud ja kvaliteetset moodi, mis elu paremaks muudab. Kindlasti oleme laiendanud globaalset haaret ning on äge mõelda, kus erinevates maailma otstes Lilli Jahilo kleite kantakse. Meie põhiturg on aga siiski Eesti ning mul on ülimalt hea meel selle üle, kui toredad kliendid ja sõbrad meil siin on, kelle toetuseta poleks kindlasti võimalik Eesti moedisaini maailma viia.”

03. 01. 2017